جفـــــــــــــــــــت6

الیس الله بکاف عبده

جفـــــــــــــــــــت6

الیس الله بکاف عبده

جفـــــــــــــــــــت6

جفت6 آوردیم علوی شدیم همین...

میخواهم بدانید که مرشد خود پهلوان نیست خوب است که باشد. ولی آیا اگر نبود نباید حماسه بگوید؟ اگر نگویم ز حسین چه بگویم؟ اگر نگویم ز حسین دمم چه و بازدمم چه؟ یادتان باشد زمین گرد است میچرخد نوبت ماست حسین زمان تنهاست...
...
«إِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرینَ» (النمل -80)
ترجمه: تو نمى‏توانى سخنت را به گوش مردگان برسانى و نمى‏توانى کران را هنگامى که روى بر مى‏گردانند و پشت مى‏کنند صدا کنى‏.
...
آن روز که جان خود را فدا می کردیم با خون خود به حسین اقتدا می کردیم چون منطق ما منطق عاشورا بود با نفی خود اثبات خدا می کردیم
...
گرچه از داغ لاله می سوزیم ما همان سربلند دیروزیم چون به تکلیف خود عمل کردیم روز فتح و شکست پیروزیم
...
امام روح الله خمینی:
«هر کس بیشتر برای خدا کار کند، بیشتر باید فحش بشنود و شما پاسدارها و بسیجی ها چون بیشتر برای خدا کار کردید، بیشتر فحش شنیدید و می شنوید.»
...
مقام معظم رهبری(روحی فداه):
تلاش خود را بیشتر کنید!هر کس بگوید این کار شدنی نیست او را به کوتاهی همّت متهم می کنم. هیچ کاری نیست که از انسان ساخته نباشد ، انسان نیرومندتر از این حرفهاست و می تواند کارهای نشدنی را شدنی کند...
...
گاهــے فعل هـــا
چنــان سریع ماضــے مــے شوند
کــه باور نمــے کنـــے
مــے گوینــد...مـے گفت
مــے شود...شــد
...مــے رود...رفت
و رفت...
و دیگر هیچ گــــــاه
بـــاز نخواهـــد گشتــــ
...
زندگی شبیه شعر است
خدایا!
قافیه هایش با من .....تو همیشه ردیف باش
...
بشکست اگر دل من به فدای چشم مستت
سر خم مِی سلامت شکند اگر سبویی
...
رباعی از شیخ بهایی
در میکده دوش زاهدی دیدم مست
تسبیح به گردن و صراحی در دست
گفتم زچه در میکده جا کردی ؟ گفت
از میکده هم به سوی حق راهی هست
...
چون میسر نیست من را کام او
عشق بازی میکنم با نام او
...
خوشا به حال آنکه
پایه ی اعتقادش شد
عمود خیمه ی تو !
...
وقتی تو زندگیت زمین میخوری یعنی حتما ی چیزی هست ک باید یاد بگیری
...
بر لوح مزارم بنویسید ای وای ز محرومی دیدار و دگر هیچ...

پیام های کوتاه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

امروز که از خواب بیدار شدم از خودم پرسیدم :
زندگی چه می گوید؟
جواب را در اتاقم پیدا کردم،
سقف گفت : اهداف بلند داشته باش!
پنجره گفت : دنیا را بنگر!
ساعت گفت : هر ثانیه با ارزش است!
آیینه گفت : قبل از هر کاری به بازتاب آن بیندیش!
تقویم گفت : به روز باش!
در گفت : در راه هدف هایت سختی ها را هُل بده و کنار بزن!
زمین گفت : با فروتنی نیایش کن!
و در آخر، تخت خواب گفت : ولش کن بابا بگیر بخواب!

نظرات  (۴)

  • نخل ها ایستاده
  • پاسخ سوال دوم
    در پاسخ به سوال دوم نیزباید یاداور شد که برای یک بچه نه ساله نمی توان بحث فلسفی و اعتقادی کامل ارائه داد اما پدر و خصوصا مادر باید فرزند را از سالها قبل از سن تکلیف با حجاب اشنا کند و زمینه ای برای او بوجود اورد که او اعتقاد پیدا کند، حجاب باعث نزدیکی به خداوند می شود و در سن نه سالگی برای او توضیح دهند که تو امروز مورد توجه خداوند هستی و برای قرار گرفتن در برابر او باید حجابی را بپوشی که بهترین بندگان او مانند حضرت زهرا (س) می پوشیدند.
    نکته دیگر اشنایی و توضیح مختصر فلسفه حجاب برای نوجوان است که باعث مصونیت زن در برابر طمع‏ورزى‏هاى هوس‏بازان می شود و با تبیین الگوهای اسلامی مانند حضرت زهرا می توانید او را ترغیب به رعایت این مساله نمایید البته مهم ترین مسئله در اغاز برای مراعات این مساله، فرهنگی است که در خانواده و خصوصا توسط مادر و یا خواهران بزرگتر وجود دارد . اما در این سن به دلیل فطرت پاک نوجوانان، با تاکید بر مباحث عاطفی و احساسی مانند: نزدیکی به خداوند، عمل به دستورات قران، پیروی و اقتدا به بهترین زن عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بهتر می توان این مساله را ترویج کرد اما به تدریج باید فرزندان را با فلسفه حجاب و مزایای ان اشنا کرد.
    در زیر به بررسی راهکارهای انتقال مفهوم محرم و نامحرم می پردازیم:
    1. استفاده از داستان:زبان کودک داستان است؛ شما می توانید با مطالعه کتب داستانی که درباره موضوع مورد نظر شما می باشد و تعریف آن برای فرد مورد نظر به صورت غیر مستقیم به سوالات او جواب دهید. البته لازم نیست به صورت صد در صد از کتاب داستان استفاده کنید؛ بلکه با کمی خلاقیت می توانید خودتان داستان هایی را در این زمینه بسازید و برای او تعریف کنید.
    2.بازی یکی دیگر از ابزار انتقال مفاهیم دینی به کودکان است. از طریق بازی می توانید مفاهیم مورد نظرتان را به کودک خود منتقل دهید. شما می توانید با فضا سازی از طریق بازی به کودک خود محرم و نامحرم را به او یاد دهید. به عنوان مثال: (در فضای بازی )شما در خانه خود هستید و با دخترتان بازی می کنید، به او می گوئید که دارند در خانه می زنند، زمانی که می خواهید در را باز می کنید، می پرسید کیه؟
    -بعد رو به دخترتان می کنید، می گوئید عمو علی(و یا یکی از نامحرم های خود را نام می برید) است.
    - بفرمائید علی آقا(نام عموی کودکتان و یا یکی از نامحرم های خود را می ببرید) بعد به دخترتان می گوئید چادر شما بیاورد سپس برای کودک خود توضیح می دهید که زن ها باید موهای خود را در برابر نامحرم بپوشانند.
    3. خوشبختانه بعد از انقلاب شعرهای خوبی در زمینه انتقال مفاهیم دینی به کودکان سروده شده است، شما می توانید هر از چند گاهی این شعرها را برای کودک خود بخوانید.
    4. از زبان تمثیل استفاده کنید. کودکان زبان تمثیل را به خوبی درک می کنند. به عنوان مثال به کودک بگوئید چرا زن ها جواهرات خود را در خانه خود مخفی می کنند. منتظر جواب او باشید. پس از آنکه به سوال شما جواب داد؛ بگوئید موهای تو هم مانند جواهر است که باید از دید نامحرمان مخفی نگه داشته شود.(خود شما می توانید مثال های بیشتری از این دست بسازید)
    5. با مطالعه کتابهایی که درباره فلسفه حجاب نگاشته شده است؛ در گام اول با فلسفه حجاب آشنا شوید و سپس با زبانی کودکانه این فلسفه را به کودک انتقال دهید.
    6. با مطالعه کتاب هایی که در زمینه رشد کودک و نوجوان نوشته شده است، اطلاعات خود را درباره ویژگی های کودک افزایش دهید تا بتوانید پاسخ های کودک را با توجه به توانایی های ذهنی او جواب دهید.
    7. از نرم افزارهایی که در این زمینه وجود دارد؛ برای انتقال این مفهوم به کودک خود کمک بگیرید.
    8.کودکان از بزرگترهای خود الگو گیری می کنند، همینکه شما و اطرافیان کودکتان رفتارتان در برابر نامحرم ها تفاوت دارد؛ خود به خود مفهوم مورد نظر به کودک منتقل می شود. البته بهتر است در برخی مواقع برای کودک خود علت چادر سر کردن را توضیح دهید.
    9. استفاده از گفت و گو سقراطی: در این روش سوالات منظمی را از کودک می پرسیم و این چرخه را آنقدر ادامه می دهیم تا سرانجام کودک (به صورت اتوماتیک) به نتیجه دلخواه ما برسد. چرخه سوالات با توجه به پاسخ کودک تنظیم می شود.
    -به نظر تو کسی که آیا پدرت با مردهای بیرون فرقی ندارد؟
    -کودک:به نظر من هیچ فرقی ندارد.
    -یعنی قیافه توبه همان اندازه که با پدرت راحتی با مردان غریبه هم، راحت هستی؟
    -البته که با پدر راحت تر هستم.
    -پس قبول داری که دختر بچه ها با برخی از مردان راحت تر هستند؟
    -بله، من هم همین طور هستم.
    -من وقتی در خانه هستم، با وقتی بیرون خانه هستم، چه فرقی دارم؟
    -تفاوت چندانی نداری.
    -دقت کن، در طریقه لباس پوشیدن را می گویم.
    -کودک با تامل، وقتی بیرون هستی، چادر سر می کنی.
    و اینقدر این سوالات را ادامه می دهیم تا کودک به نتیجه دلخواه ما برسد.البته موردی که ما بیان کردیم تنها یک مثال بود و شما می توانید بر اساس توانایی های کودک خود، گفت و گو را به صورت دیگری تنظیم کنید.
    در زیر برخی منابع حجاب معرفی می شود:
    1.حجاب دختران: آموزش پوشش، به زبان ساده (ویژه دختران جوان و نوجوان) ، محمدعلی کریمی نیا ، ناشر: کوثر ادب – 1387.
    2. راز حجاب ( پرسش و پاسخ ویژه دانش آموزان )نویسنده: مسعود صفی یاری
    3.نامه‌ای به خواهرم، مهدی عدالتیان، نشر شاملو
    4.هدیه مادر، یوسف غلامی، نشر: لاهیجی
    5.حجاب و دختران،‌ حجاب اسلامی و بهداشت خانواده؛ فاطمه قاضی، نشر:گلستان ادب.
    پاسخ:
    واقعا ممنون از اینک جواب سوالم رو دادید بسیار راهگشا و منطقی بود
  • نخل ها ایستاده
  • (1)
    پاسخ سوال اول
    داشتن جایگاهی که انسان توان تاثیر گذاری بر دیگران را داشته باشد در حقیقت فرصتی است که برای او فراهم شده است و باید از ان در راه اعتلای فرهنگ شهر و محله خود استفاده کند. درصورتی این امکان برای فردی فراهم باشد، مطمئنا باید با اشنا کردن مردم با اموزه های دینی، فرهنگ اسلامی را در محله خود نهادینه کند. برای فرهنگ سازی در یک محله اول باید اسیب شناسی کرد که محله شما با چه اسیب های اخلاقی و فرهنگی مواجه است و سپس براساس نیاز ، برای رفع ان برنامه ریزی کرد مثلا اگر در محله ای مسئله حجاب به خوبی مراعات نمی شود می توان با برگزاری مسابقه، دعوت از سخنرانان و برگزاری نمایشگاهها مردم رابا فلسفه حجاب اشنا کرد و در صورت تکرار این برنامه ها این رعایت حجاب در محله شما نهادینه می شود. نکته دیگر در برنامه ریزی فرهنگی محلات، توجه به تفکیک سن و جنس مخاطبین است و برای هر کدام از این گروهها با توجه به شرایط خاص خودشان برنامه ریزی کرد. یکی ازاسیب های فرهنگی ما همین است که یک برنامه فرهنگی بدون توجه به مخاطبین مختلف ارائه می دهیم در صورتی که برای نوجوانان، جوانان، دختران، پسران و خانواده ها به صورت تفکیکی برنامه های خاصی ارائه دهیم فرهنگ عمومی محله ارتقاء خواهد یافت. البته به این نکته باید توجه کرد که با توجه به مسلمان بودن مردم کشور ما، محتوای برنامه ها بر اساس مبانی دینی و قرانی باشد و افراد ارائه دهنده نیز دراین زمینه کارشناس باشند.
    انسانی که می خواهد پای در عرصة فرهنگ سازی بگذارد باید به دو روایت بسیار کلیدی و مهم از امام هادی علیه السلام توجه نماید. حضرت می فرمایند: «مَن أطاعَ الله لَم یُبالِ سَخَطَ المَخلوقین: کسی که از خداوند اطاعت می کند ازخشم مردم باکی ندارد.» شروع روند فرهنگ سازی مبتنی بر تعالیم روح بخش اسلامی، معمولاً با مقاومت و موضعگیری های تند و غضب آلود و حتی مسخره آمیز دیگران همراه است. توصیة امام هادی در این شرایط، بی اعتنایی به این جبهه گیری ها و صبر و استقامت در این راه است. البته شرایط به همین منوال هم باقی نمی ماند و به مرور، دیگران در این راه مقدس، مطیع ما خواهند شد. همانگونه که امام هادی علیه السلام می فرمایند: «مَن أطاعَ الله یُطاع: هر کس از خدا اطاعت کند دیگران مطیع او می شوند.»
    پاسخ:
    ممنون از لطفتون
  • نخل ها ایستاده
  • سلام چند وقت پیش این سوال رو پرسیدین ک اگه شما قدرت فرهنگی ی محله دستتون بود دوست داشتید چیکار میکردید
    اگه ی دختر بچه 9 ساله ازتون بپرسه براچی باید چادر سرش کنه در حالی ک تا الان حجاب نداشته چی باید بهش گفت؟

    برا خود منم سوال شد از سایت پرسمان پرسیدم اونم این جواب رو داد . من ک قانع شدم گفتم برا شما هم بفرستم
    پاسخ:
    واقعا دستتون درد نکنه کارتون عالی بود
    خیلی خوب

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">